Kenn
husted
Kenn husted — manden bag vores familie af vinbarer og butikker i København.
Mine ansatte har ikke uniformer på, de har deres personlighed med, og er sig selv, når de er på arbejde.
I mesterlære
I de senere år har Kenn Husted også været at finde på skolebænken for at gennemføre den internationale vinuddannelse WSET. Knap så boglig var han som 15-årig, hvor han stoppede sin skolegang, på, hvad han omtaler som sin ”Ivy League”-kostskole, Det Kgl. Vajsenshus.
Året var 1981 og han kom i købmandslære hos Dronninggårdens Kolonialhandel, og kunne efter 3 ½ år kalde sig kommis. Dronninggårdens Kolonialhandel handlede også med vin, og det vakte hans interesse. Vinen blev dog i første omgang lagt på hylden indtil han i 1999, etablerede Props Wine Shop og Props Wine Import, efter han i 15 år, i et foryngende tempo havde beskæftiget sig med alt, fra blomsterhandler ved Brøndby Strand til destinationschef for Larsens rejser på Gran Canaria, Mallorca, Hawaii, Filipinerne, Sierra Leone og Borneo – se her forneden.
Ingen uniformer
Nichen og succesen i dag er vinbarer og spisesteder, som han selv ejer og leverer vin til gennem importfirmaet Husted Vin.
Selv definerer Kenn Husted sin succes som et spørgsmål om at skabe en god atmosfære. Og her er personalet altafgørende: ”Personalet skal skabe en god stemning. Det handler om oplevelse. Mine ansatte har ikke uniformer på, de har deres personlighed med, og er sig selv, når de er på arbejde.”
Andre elementer i Husteds uprætentiøse set-up er en lind strøm af rytmisk musik, i et interiør han selv har indkøbt på loppemarkeder i Frankrig og Belgien, og i øjenfaldende og avantgardistiske vinetiketter på de flasker han også selv har håndplukket. Vine, der både sælges i hans forretninger og de indtil nu syv spisesteder. ”Jeg har lovet mig selv kun af have 150 vine i min portefølge, det gør mig skarp. 70% er fra den gamle verden, som er det jeg selv foretrækker.”
Efter en hybe med østrigsk vin har Kenn Husted nu fokus på Ungarn og Tjekkiet. ”Når man har en forretnings konstruktion med synergier er det mere sikkert at tage en risiko”, forklarer han. ”Den ukendte ungarske eller tjekkiske vin anbefales til gæsten i restauranten, det bliver en positiv oplevelse, som derefter kan købes i butikken”.